DELFIN 4 PROJESİ

DELFIN 4 PROJESİ

Delfin 4 İlköğretimden 2 yıl önceki evrede, 4 yaş grubuna yönelik bilimsel olarak geliştirilmiş “Konuşma Becerisi Teşhis ve Geliştirme “ projesidir.

Bu proje Almanya’da Dortmund Üniversitesi rehberliğinde Milli Eğitim Bakanlığı ve Aile Bakanlığı katkıları ile gerçekleştirilmiştir. Ana hedef yetişkin toplumun iletişim kalitesini yükseltmektir. Bu bir erken öğrenme , konuşma ve okuma becerisini güçlendirme reformudur. PISA “OECD Ülkeleri İlköğretim Seviye Sınavı” sonuçları doğrultusunda Almanya’nın okulöncesine inerek başlatmış olduğu “Eğitim Reformu”dur.


Dil eğitimin anahtarıdır. Bu görüş PISA sınavından beri kamuoyunun bilincinde yer alıyor. Eğer çocuklara dil kapasitelerini tam olarak geliştirebilme olanakları sağlanamazsa onların okul, meslek sahası ve yaşamlarında dezavantajları yüksek olacaktır. Dil gelişim problemleri genelde sosyal-emosyonel güçlükleri, yazı dilinin öğrenilmesinde handikapları, okul ve meslek hayatında iletişim sorunlarını beraberinde getiriyor. Örneğin bir çocuk objeleri adlandıramıyorsa, diğerlerine fikirlerini anlatmakta güçlük çekecek kendi ilgi alanlarını onlara duyuramayacak bunun sonucunda belki de önemsenmeyecek veya grubun dışına itilecektir.. Neticede bu çocukta sosyal geri çekilme veya saldırgan davranışlar, agressivite ortaya çıkacaktır. Bu geleceği paylaşacak çocuk sayısını küçümsememek gerekiyor. Bugün, okulöncesi dönemde yaklaşık %30 oranında büyük bir kitle dil gelişim problemleri ile savaşıyor…Ama bu halledilebilir.Bu çocuklar özel hedefe yönelik eğitim alırlarsa konuşma becerisini kazanma ve ilerletme şansını yakalayabilirler.

Dil teşhisi:

Eğitimcilerin ve öğretmenlerin bir çocuğun dil gelişiminin hangi safhasında olduğunu mümkün olduğu kadar erken ve kesin belirlemeleri gerekiyor ki gelişme potansiyelini engelleyen sebepleri yakalayabilsinler ve önlem alsınlar. Uluslararası araştırmalara göre bu arada halledilebilecek, basit bir işlem değidir. Günün akışı içinde bazı belirtiler fark edilemiyor, aslında bizlere emanet edilen çocuğu aşırı uçlarda değerlendirmeye yatkınlık gösteriyoruz… Çok iyi, çok kötü gibi… Bu sebeple öğretmenlerin anaokulları ve ilkokullar için geliştirilmiş profesyonel bir metotla , kısacası adeta özel bir gözlük takarak çocukların dil gelişimlerini kesin belirlemelerine ihtiyaç vardır. Bu nedenle Nordrheinwestfalen yönetimi ilköğretime başlamadan 2 yıl önce konuşma düzeyinin zorunlu olarak tesbitini şart koşmuştur.

Gelişim psikologlarından istenen şudur:
Bir seviye testi geliştirmek: İlköğretime başlamadan, iki yıl öncesi konumda çocuğun dil gelişimi yaşına uygun mudur? Çocuk yaşına uygun kavram zenginliğinde Türkçeyi kullanabiliyor mu? Ayrıca öğretmenler için uygulama talimatları geliştirilmelidir. Konuşma testi neticesine uygun önlemlerin alınabilmesi için gereken bilgileri kazanmaları ve çocuğu eğitebilmeleri gerekir çünkü çocuklar genelde kendi sınırlarına ve olanaklarına uygun öğrenme tekliflerine açık oluyorlar.
Almanya bu değerlendirme sistemine DELFIN 4 adını vermiş bulunuyor.. (Diagnostik, Ebeveyn çalışması ve Kuzey Ren Vesfalya bölgesinde 4 yaşındaki çocukların dil yeteneğini geliştirme Projesi)

Konuşma Testinin Kalitesi

İyi konuşma testleri dil gelişim prensiplerine, ölçüm hassasiyetine ve temel eğitim standardlarına uygun testler olarak tarif edilebilir. Bunun dışında metodik ölçme standardlarının dışında kalan ve dil becerisini ölçmeye yönelik birçok test vardır ancak bunların bilimsel güvenirliliği tartışılır. Deflin 4 ün geliştirilmesinde çok kesin olarak standardlar göz önünde bulundurulmuştur.
Test bir yandan dil gelişim bilimi doğrultusunda geliştirilmiş kompetans çalışmalarını ve sonra somut test işlemlerini içermekte, diğer yandan uluslararası geçerli ölçüm standardlarına uygun özelliğini korumaktadır. Özel konstrüksiyon teknikleri ve ampirik kontrol metotları ile testin objektifliği, ve geçerliliği saptanmıştır. Ampirik çalışma analizleri ve diğer testlerle ampirik karşılaştırma işlemleri yapışmıştır. Ayrıca pedagojik temel kriterler dikkate alınmıştır. Böylece test 2 basamaklı geliştirilmiş bulunmaktadır.
Birinci basamak; Grobscreening tüm 4 yaş grubuna uygulanıyor. Bu 4 çocuğa bir arada uygulanan, 25 dak. Bir grup testidir.

İkinci Basamak: Bu test yalnızca yaş grubu ile uyum sağlayamayan çocuklara uygulanıyor.
Bireysel uygulama, 35 dak. Sürüyor.
Bu test sonucunda çocuğun kişisel artı ve eksileri ile konuşma profili çıkarılıyor.
Sonuçta çocuğun hangi eğitim tarzı veya terapiye yönlendirileceği tesbit ediliyor. Bu test somut önlemler hakkında öğretmeni yönlendiriyor, başarı vadeden diğer ülkelerdeki uygulamalara ve velilerle pekiştirici ortak çalışmalar da da ışık yakıyor.

0 Response to "DELFIN 4 PROJESİ"

Yorum Gönder

Yorum Yazarken Lütfen Aşağılayıcı ve Argo Kelimeler Kullanmayınız.